עוזרים לילדים להתחיל בצורה יותר רגועה את שנת הלימודים

כל הילדים מתרגשים מאוד לקראת פתיחת שנת הלימודים והצעירים יותר, אלו שזו להם השנה הראשונה במסגרת חדשה מגלים התרגשות רבה מאוד המלווה בחששות ולעיתים בחרדת פרידה. חרדת פרידה היא אחת מסוגי החרדות אצל ילדים. היא מאופיינת בחשיבה דאגנית שבמרכזה פחד שדבר מה יפריע לאיחוד מחדש עם ההורים (לדוגמא: "משהו רע יקרה להורים או לי ולא נוכל להיפגש שוב"). ילדים מתקשים לבטא את מחשבותיהם ומביעים את המצוקה שלהם באופן גופני. הם מתלוננים על כאבי בטן או כאבי ראש ומתח גופני ומביעים את המצוקה בהיצמדות להורה, סירוב להיפרד ובכי. כששואלים אותם מדוע הם מודאגים הם ישיבו על פי רוב: "אני לא יודע/ת" ויכנו את החרדה שהם חשים "ההרגשה", או שפשוט ישיבו: "אני מרגיש לא טוב". התרגשות וחששות הם דבר טבעי והכנה לקראת פרידה בתחילת השנה יכולה להביא להקלה. 

טיפים להורים לקראת פתיחת שנת הלימודים

צרור עצות מעשיות:

איך עוזרים לילדים?

הכנה מראש להפחתת אי-וודאות:

  1. הקניית ידע: איך הגן/בית הספר נראה ומה עושים בגן, מהו סדר היום בגן/בית הספר. הקראת סיפורים על כניסה לגן ולכיתה א' היא דרך יעילה לדבר ולעכל את השינוי.
  2. ביקור בגן או בבית הספר כמה ימים מראש. ערכו סיור והכירו את המבנה ואת החצר, היכן השירותים, היכן החצר שבה משחקים.
  3. אוביקט מעבר: זהו חפץ או בובה שילדים נושאים עמם שמסמל עבורם את ההורה שלא נמצא עמם. הציעו לילד לקחת עמו אובייקט מעבר. חפץ זה יכול להרגיע את הילד ולהקל על הפרידה.
  4. תכננו מראש וערכו טקס פרידה קבוע וקצר לדוגמא, נשיקה ולומר להתראות, וקביעת נקודות ציון לחזרה של ההורה לאסוף את הילד מהגן (למשל, כשתקום מהשינה אתה תשחק/תאכל/תקשיב לסיפור שהגננת תספר ואז אימא תחזור). טקס הפרידה חשוב משום שהוא עוזר לילד להתכונן. חשוב מאוד לומר לילד שאתם הולכים כעת וכמובן לא להיעלם פתאום, זה יפגע באמון בהורים וביכולת של הילד לצפות ולהתכונן לקראת אתגרים.
  5. בימים הראשונים כשחוזרים לאסוף את הילד או את הילדה כדאי לעבד את החוויה. העיבוד יכלול את המסרים הבאים: הצלחת והתגברת, והנה חזרתי כפי שהבטחתי. בדרך זו עוזרים לילדים להפנים שהם מסוגלים לעמוד במצוקה וששום דבר מסוכן אינו קורה.
  6. העבירו מסר שאתם סומכים על צוות הגן/בית-הספר ושהוא או היא נמצאים במקום בטוח ואז היפרדו וצאו מבלי לחזור גם אם הוא או היא בוכה לאחר שאמרתם לו שלום.

איך תעזרו לילדים עם חששות רבים יותר ולילדים עם מזג חרד-מעוכב?

עם ילדים שקשה להם יותר לדוגמה, ילדים ביישנים מאוד או עם סימפטומים של חרדה חברתית, ילדים עם מזג (טמפרמנט) מעוכב שמגיבים ברמת מצוקה וחששנות רבים יותר, כדאי לבצע הכנה מוקדמת שכוללת חשיפה מראש למסגרת הלימודית. ייתכן ותזדקקו לעזרתם של אחרים לארגן חשיפה הדרגתית למצב שמפחיד את הילד או הילדה. לדוגמא, אם ילד מפחד להתחיל ללמוד בגן חדש, ההורים יכולים לארגן מראש עם הגננת ביקור בגן החדש ולהכיר את הגננת בשבוע לפני תחילת הלימודים בגן. אפשר גם לברר שם עם ההורים של אחד מהילדים בגן ולהפגיש ביניהם מספר פעמים כדי שהילד יכיר את אחד מהילדים ביום הראשון בגן.

לפני שמתחילים בתהליך החשיפה מומלץ להקריא סיפור לדוגמא ולבקש מהילד או הילדה להציע הצעות כיצד לעזור לילד או לילדה בסיפור. ילדים רגילים לשמוע סיפורים וקל להם יותר לדבר על ילד אחר. הרחקה של הבעיה מהם ושיחה על ילדים אחרים מפחיתה מצוקה ומאפשרת לחשוב בצורה יותר יצירתית וחופשית.

סיפור לדוגמה:

אור עומדת להתחיל ללמוד בגן חדש. היא מפחדת מאוד להישאר בגן החדש. היא חוששת וחושבת "אני לא מכירה אף אחד, מה אם לא ישחקו איתי"? היא חוששת "אולי אימא לא תחזור לקחת אותי"? "ואיך אדע היכן השירותים" "אני לא מכירה את הגננת". בואו נתכנן יחד כיצד לעזור לאור. נתכנן תוכנית שתעזור לאור להגבר על הפחד. למשל,

  • אימא של אור תיקח אותה לפגוש את הגננת לפני שיגיעו הילדים.
  • הגננת תכיר לה את הגן ותיתן לה לצייר ליד השולחן.
  • אור תקבל רשימה של ילדות חדשות כמוה בגן, ואימא תתקשר להוריהן של הילדות לקבוע עם שתיים מהילדות לפני תחילת הגן.
  • אימא של אור תקבע פגישה לשלושת הילדות.
  • לאחר מכן אימא תקבע עם ההורים של הילדות ששלושתן תלכנה או תכנסנה יחד לגן.
  • אור והילדות האחרות תתיידדנה עם ילדים אחרים ואור תתחיל להיפגש עם עוד ילדות מהגן.

איך תדעו אם הפחדים הם טבעיים או שכדאי לפנות לטיפול קוגניטיבי-התנהגותי -CBT? 

פחדים אצל ילדים הם תגובה למצב של סכנה עכשווית בעוד שחרדה אצל ילדים היא תגובה למצב עתידי ומאופיינת בחוסר שליטה וחוסר שקט בהיעדר סכנה אמיתית. חרדת פרידה היא השכיחה ביותר בין חרדות אצל ילדים (כ-5% מהילדים ו-2% מהמתבגרים) ומוגדרת כתגובת חרדה מוגזמת בזמן פרידה או בציפייה לפרידה מדומיינת מההורה. תגובת החרדה של הילד אינה מתאימה לגילו והוא מודאג באופן מוגזם מפני אירוע שיביא לפרידה למשל, ללכת לאיבוד או סכנה להורה. תסמינים אופייניים הם היצמדות להורה; סירוב ומחאה למשל, ללכת לגן או לבית-הספר, או לישון מחוץ לבית; סיוטי לילה עם תוכנית של פרידה ותסמינים גופניים (כאבי בטן, בחילה או הקאה). למשל, ילד בגיל 10 יסרב ללכת לישון אצל חבר או ללכת לחוג ללא נוכחות בן משפחה. ילד יקבל אבחנה אם התופעה נמשכת ארבעה שבועות ומעלה. החרדה יכולה להימשך לאורך שנים ולהופיע בגלים או להופיע לפתע בתגובה לאירוע טראומטי.

ביישנות וחרדה חברתית נמצאות על רצף. כולנו חוששים לפעמים לגבי הרושם שנעשה על אחרים או ש-"לא ירצו אותנו". עם זאת, ילדים שיש להם חרדה חברתית יעדיפו להימנע מחברתם של ילדים חדשים ויעדיפו לשחק לבד או להתרועע ולשחק עם מספר מצומצם של ילדים אותם הם מכירים היטב. על פי רוב המצבים שמעוררים בהם חרדה מתרחשים בבית הספר או בגן הילדים. חרדה חברתית היא תופעה שכיחה למדי. 0.5 אחוז מהילדים ו-2-4 אחוזים מהמתבגרים מדווחים על פוביה חברתית.
מצבים מעוררי חרדה אופייניים הינם:

  • לדבר עם ילדים בני גילם
  • להצטרף למשחק או לשיחה
  • לקרוא בקול בכיתה
  • לכתוב על הלוח
  • להשתתף במשחק ספורט

אצל רוב הילדים החרדה לא עוברת ללא עזרה 

אפשר להתגבר על פחדים וחרדות אצל ילדים, חרדת פרידה וחרדה חברתית בהצלחה רבה בעזרת  S-CBT טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT לחרדה.  

S-CBT "תופסים מחשישולות" לילדים עם פחדים וחרדות שונות:  https://did.li/VVONf

S-CBT "ביי ביישנות" לילדים עם חרדה חברתית: https://bit.ly/2ULvq0D 

 

 

פנו ל- CBTeam at home והתחילו להרגיש טוב.

 

בכל מקום ובכל זמן שנוח לכם אנחנו כאן בשבילכם. פנו כבר היום ל - CBTeam at home והתחילו להרגיש טוב.   

תוכלו להשאיר גם פרטים ונחזור אליכם בהקדם בטלפון 03-5230383 או שילחו הודעה ל- cbteamathome@gmail.com

מאת ד"ר לילך רחמים, 2019.