ממצאים ממחקרים על השפעת תוכנית "לתפוס את הטיקים" שיפור עצום!

 

"לתפוס את הטיקים": תוכנית CBT דיגיטלית לטיקים 

 

הפרעות טיקים, כולל תסמונת טורט והפרעת טיקים כרונית, פוגעות בכ-1.5-3% מהילדים והנוער. התערבות התנהגותית מקיפה לטיקים (CBIT) הוכחה כטיפול יעיל, אך הנגישות אליה מוגבלת בשל מחסור במטפלים מיומנים, מרחק גיאוגרפי ועלויות.

 

מחקר זה בחן לראשונה תוכנית CBIT מבוססת אינטרנט בעברית, המונחית על ידי ההורים עם תמיכה מינימלית של מטפל או מטפלת.

 

שיטה 

במחקר השתתפו 41 ילדים ומתבגרים בגילאי 7-18, שחולקו באקראי לקבוצת התערבות (ICBIT, n=25) או רשימת המתנה (n=16). התוכנית כללה 14 שלבים מדורגים ו-6 מפגשי חיזוק חודשיים.
ההתערבות כללה פסיכו-חינוך, אימון מודעות לטיקים, טכניקות הרפיה, זיהוי גורמים מחמירים ואימון שליטה בטיקים. תמיכת המטפל הממוצעת הייתה 7.44 דקות בשבוע למשפחה.

המשמעות היא שהתוכנית יעילה גם עם מעט מאוד ליווי וניתנת לעבודה עצמאית לחלוטין. בפרט עם ילדים שיש להם רצון גבוה להתמודד עם הטיקים משום שהטיקים מציקים להם או גורמים להם מבוכה וקשיים אחרים.

 

ממצאים עיקריים
92% מהמשתתפים השלימו את כל השלבים.

לא היו כלל וכלל תופעות לוואי בשל הטיפול. 

94% השתפרו. 

 

השוואה לרשימת המתנה
בהשוואה לקבוצת רשימת ההמתנה, קבוצת ICBIT הראתה שיפור משמעותי בחומרת הטיקים. 64% מהמשתתפים בקבוצת ICBIT הראו תגובה חיובית לטיפול, לעומת שיפור מינימלי ברשימת ההמתנה. ההבדל היה מובהק סטטיסטית.

 

יעילות הטיפול לאורך זמן - כל המדגם (n=38)
לאחר שגם קבוצת רשימת ההמתנה קיבלה את הטיפול, נערך מעקב לכל 38 המשתתפים. הגרף הבא מציג את השינוי בחומרת הטיקים ובפגיעה התפקודית מלפני הטיפול ועד מעקב של 6 חודשים:

 

 

תרשים 1: יעילות הטיפול לאורך זמן - מלפני הטיפול ועד מעקב 6 חודשים (n=38)

 

גודל השפעת הטיפול

גודל ההשפעה הוא מדד שמראה כמה חזק השינוי שהטיפול יצר: מעל 0.8 נחשב "גדול", ובמחקר הזה קיבלנו 2.25 - כלומר שיפור חזק מאוד שלא נובע ממקריות (Cohen's d = 0.91 בסיום הטיפול, 2.25 במעקב 6 חודשים). המשמעות היא שהילדים קיבלו כלים והשתפרו עוד במשך חצי שנה.

 

שיפור גם בתחומים נוספים: הערכה עצמית עלתה, חרדה ירדה. 

תסמיני ADHD השתפרו כתוצאה מהטיפול, גם שלא עבדנו עליהם ישירות. 

שביעות רצון מהתוכנית
הן הילדים והן ההורים דיווחו על שביעות רצון גבוהה מאוד מהתכנית:

שביעות רצון ילדים: 8 מתוך 9
שביעות רצון הורים: 8 מתוך 9

 

יתרונות התוכנית

  • נגישות מהבית - ללא צורך בנסיעות
  • גמישות בזמני הלמידה
  • שיתוף הורים פעיל בתהליך הטיפולי
  • חסכונית - זמן מטפל מינימלי
  • המשיכה לפעול גם בתקופת הקורונה
  • שיפור גם בחרדה והערכה עצמית

 

מסקנות


ICBIT מהווה טיפול בטוח ויעיל כמו טיפול פנים-אל-פנים ואף , עם פוטנציאל להרחיב את הנגישות לטיפול מבוסס ראיות לצעירים עם הפרעות טיקים.

 

במחקר שני בדקנו את השפעת הטיפול בטיקים על ADHD 

 

 מקור: המחקר פורסם בכתבי עת מקצועיים ויוקרתיים

 

  

Rachamim, L., Zimmerman-Brenner, S., Rachamim, O., Mualem, H., Zingboim, N., & Rotstein, M. (2022). Internet-based guided self-help comprehensive behavioral intervention for tics (ICBIT) for youth with tic disorders: a feasibility and effectiveness study with 6 month-follow-up. European child & adolescent psychiatry31(2), 275–287. https://doi.org/10.1007/s00787-020-01686-2

 

Rachamim, L., Mualem-Taylor, H., Rachamim, O., Rotstein, M., & Zimmerman-Brenner, S. (2021). Acute and Long-Term Effects of an Internet-Based, Self-Help Comprehensive Behavioral Intervention for Children and Teens with Tic Disorders with Comorbid Attention Deficit Hyperactivity Disorder, or Obsessive Compulsive Disorder: A Reanalysis of Data from a Randomized Controlled Trial. Journal of clinical medicine11(1), 45. https://doi.org/10.3390/jcm11010045