073-7576833

טיפול בילדים עם קושי לשלוט בכעסים, התקפי זעם וקשיי ויסות רגשי

 

ניהול כעסים וטיפול CBT אינטרנטי בהתקפי זעם וקושי בויסות רגשי

 

 

מאת: ד"ר לילך רחמים, אוגוסט 2018

  

 

כעס ותסכול הם רגשות טבעיים ומועילים. הם עוזרים לנו לסמן גבולות ולשמור על עצמנו ועל יקירנו. כולנו מרגישים מדי פעם כעס ותסכול. יחד עם זאת, ישנם ילדים, מתבגרים ומבוגרים שמגיבים בכעס, תוקפנות ואף באלימות ביתר קלות, ומתקשים לנהל את רגשותיהם ולווסת את התנהגותם במצבים רבים. לדוגמא, ילד שמתפרץ באלימות כשילד אחר מעליב אותו או כשנדמה לו שדיברו עליו או קיפחו אותו. ילדה שמתפרצת בזעם כאשר הוריה דורשים ממנה לכבות את המחשב ולהיכנס למקלחת. ילד שמגיב בתוקפנות כשמישהו עוקף אותו בתור או לא מסכים אתו. הוא "מתחמם" בקלות ויוצא משליטה בשל רגש שנחווה מאד חזק ובעקבות דחף שמשתלט עליו באותו רגע. לאחר ההתפרצות ילדים, מתבגרים ומבוגרים עשויים להרגיש אשמה ולהצטער על התנהגות. לקשיים בוויסות רגשי והתנהגותי ישנן השלכות שליליות על התפקוד החברתי ועל ההשתלבות במסגרות חינוכיות, והם עשויים לפגוע בתחושת הרווחה הנפשית ובאיכות החיים האישיים והמשפחתיים.

 

מהו ויסות רגשי?

ויסות רגשי זו היכולת לווסת ולהתאים את הרגשות והתגובות בהתאם למצבים שונים. לכוון, להגביר ולהפחית את עוצמת הרגשות והתגובות הן ביחס למצבים בסביבה החיצונית והן ביחס לגורמים פנימיים (למשל, תחושת רעב, עייפות). היכולת לויסות רגשי מתפתחת החל מגיל הינקות והולכת ומשתכללת עם ההתפתחות ועם תהליכי ההבשלה של המוח. בשלבי ההתפתחות הראשונים תינוקות וילדים בגיל הרך תלויים ביכולת של ההורים להרגיעם בזמן שהם חווים תסכול או מצוקה. בהדרגה ילדים לומדים לווסת את רגשותיהם בכוחות עצמם בעזרת מודלים שהופנמו במהלך יחסי גומלין עם דמויות משמעותיות. ילדים עם קושי בוויסות רגשי מתקשים לנהל בעיקר רגשות כמו כעס, חרדה ותסכול. הם מציגים קשת רחבה של התנהגויות מוחצנות הכוללות: התפרצויות זעם ובכי רב, התרגשות והתלהבות בלתי נשלטת, שינויים מהירים במצב הרוח, התנהגויות אלימות, קושי לציית לדמויות סמכות (למשל, להורים או למורה בבית-הספר), נטייה לחוות חוסר אונים וקושי להבין רגשות של אחרים. הם מתקשים לשאת תסכול, נוטים להגיב באימפולסיביות, ומתקשים לדחות סיפוקים.

 

כיצד מתפתח ויסות רגשי?

היכולת לויסות רגשי קשורה בגורמים ביולוגיים לצד גורמים סביבתיים. תינוקות נולדים עם מנגנונים ביולוגיים שכוללים מנגנונים קוגניטיביים, רגשיים, גופניים והתנהגותיים. בויסות רגשי מעורב איזור במוח המכונה האונה המצחית הקדמית שמתפתח עם השנים ועובר תהליכי הבשלה ככל שהילד גדל. הסביבה החיצונית – ההורים ודמויות חינוכיות, מלמדים את הילד כיצד להרגיע ולווסת את עצמו במצבים שונים. שני גורמים אלה- הביולוגי המולד והסביבה החיצונית, פועלים זה לצד זה ומשפיעים על היכולת המתפתחת של הילד לווסת את עצמו מחד או מאידך להתקשות לווסת את עצמו.    

 

מדוע ילדים מתקשים לווסת את עצמם ולשלוט בכעסים?

ישנם ילדים שחסרים להם משאבים להתמודדות עם מצבי לחץ ותסכול ועם בעיות. היכולת לווסת רגשות והתנהגות קשורה לטמפרמנט מולד, להתפתחות קוגניטיבית ולהתפתחות השפה וההבנה של מצבים חברתיים. קשיים בויסות רגשי מופיעים בשכיחות גבוהה אצל ילדים עם קשיי קשב וריכוז ואצל ילדים עם קושי בויסות חושי, שמשפיע גם על קשב והיפראקטיביות. השפה אף היא גורם מווסת חשוב. היא מאפשרת לבטא רגשות ומחשבות ופחות "להתנהג אותם". ילדים עם קשיי שפה מתקשים לבטא את רצונותיהם ואת הצרכים שלהם ועשויים לבטא את עצמם בצורה יותר גופנית (כמו לשכב על הרצפה ולבכות). ילדים עם עיכוב שפתי שרכשו שליטה בשפה בגיל מאוחר, יתקשו לווסת את עצמם גם בגיל בוגר יותר. הפרעת קשב וריכוז היא תופעה נוירו-התנהגותית שקשורה בחסך או בחוסר בשלות של מנגנונים במוח האחראים על בקרה רגשית והתנהגותית. הפרעת קשב וריכוז מתבטאת בליקוי קשב, פעלתנות יתר ואימפולסיביות ונפוצה בכ-10% מהילדים והמתבגרים.

 

הנה כמה דוגמאות להתנהגויות טיפוסיות אצל ילדים עם הפרעת קשב וריכוז: ילדים רבים עם הפרעת קשב וריכוז  מתקשים לדחות סיפוקים ולחכות לתורם יותר מאשר בני גילם, נוטים להתפרץ כאשר הם חווים לחץ ותסכול, מצטרפים למשחק או לשיחה בצורה לא מווסתת, מרבים להתנועע, לשחק בחפצים ולעבור ממשחק למשחק. הפרעת קשב וריכוז יכולה להתבטא בקשיי התארגנות, קושי להשלים מטלות, לציית להוראות, לעבור מפעילות אחת לאחרת, להיכנס למשימה ולצאת ממנה, ועוד. התנהגויות אלה מפריעות לקשרים חברתיים, לתפקוד במסגרות חינוכיות וללמידה.

לסביבה יש השפעה בולטת על כישורי הקשב. סביבה מציפה בגירויים לעומת סביבה מרגיעה, מודלים לויסות רגשי של ההורים, יכולת של ההורה להכיל ולכוון את התנהגותו של הילד, הצבת גבולות ומתן הנחיות ברורות לצד מתן חום, תחושת בטחון וחמלה. גם תזונה יכולה להשפיע על היפראקטיביות וקשיי קשב. סביבה מכילה, בטוחה ומרגיעה שמציבה גבולות ברורים ומגדירה ציפיות ברורות וערכים ברורים, תווסת בצורה טובה יותר ילד עם טמפרמנט היפראקטיבי מולד.

 

קושי בוויסות חושי משפיע אף הוא על היכולת לוויסות רגשי ועל ההתנהגות והתפקוד היום-יומי. וויסות חושי הוא תהליך של קליטת גירויים מהסביבה באמצעות מערכות החישה, עיבוד המידע החושי (טעם, ריח, טמפרטורה, מגע, עוצמות אור וצבעים, רעש וצלילים) והיכולת לתגובה מותאמת ומסתגלת. ילדים עם קושי בויסות חושי מתקשים להתמודד עם פעולות יום-יומיות בסיסיות שהופכות מקור לוויכוחים, מריבות והתפרצויות כעס ובכי.  הם יכולים להציג קשת רחבה של קשיים, שמתבטאים בקצה האחד ברגישות יתר ובקצה השני בתת רגישות. ילדים שסובלים מרגישות יתר חווים את הסביבה בעוצמות גבוהות מדי. הם יכולים לסבול מרגישות יתר למגע, ריחות, טעמים או צלילים. הנה כמה דוגמאות להתנהגויות טיפוסיות של ילדים שסובלים מרגישות יתר: 

  •  ילד שטפיחה קלה על זרועו מציקה או מכאיבה לו וגורמת לו להגיב בצעקה או לברוח.
  •  ילד שנלחץ מרעש רגיל או נרתע ממגע עם דשא או חול.
  •  ילדה שתוויות הבד בבגדים מציקים לה וגורמים לה לאי שקט, בכי או סירוב ללבוש בגדים מסוימים.
  • ילדים שנלחצים מלחפוף שיער, לגזוז ציפורניים, לגרוב גרביים או לנעול נעליים.

ילדים עם תת רגישות זקוקים לגירויים חזקים ולמגע עמוק. למשל, ילד שזקוק לתנועתיות רבה, "מקפץ" וזז כל הזמן, מתקשה לשבת במקומו ומרבה לקום ולזוז. ילדה שמרבה לגעת בחפצים ואף להכניסם לפה או לגעת בילדים אחרים.

 

כיצד טיפול קוגניטיבי התנהגותי עוזר לקשיי ויסות רגשי, קושי לשלוט בכעסים והתפרצויות זעם?

ילדים עם קשיי ויסות רגשי זקוקים לעזרה בפיתוח המיומנויות שחסרות להם בהתמודדות עם קשיים, לחץ ותסכול. טיפול קוגניטיבי התנהגותי לשליטה בכעסים הנו טיפול מבוסס מחקר שנמצא יעיל משמעותית בויסות כעסים, מצוקה רגשית וחרדה. המודל הקוגניטיבי-התנהגותי מבוסס על הרציונל הגורס כי הרגשות והתגובות ההתנהגותיות שלנו מווסתים על ידי האופן שבו אנו תופסים, מעבדים ומפרשים מצבים ואירועים שמתרחשים בסביבה. כעס והתגובה ההתנהגותית שנלווית לו משקפים את הפרשנות שניתנת לאירוע החיצוני, את תהליכי עיבוד החשיבה ואת התגובות הפיזיולוגיות לאירוע. ילדים שמתקשים לשלוט בכעס מתאפיינים פעמים רבות בחוסר הבשלה קוגניטיבית ובנטייה לפרשנות שגויה של מצבים חברתיים ובינאישיים, שכוללים:

  • עיוותי חשיבה.  
  • קושי לקחת פרספקטיבה ו"להכנס לנעליו של האחר".
  • ציפייה מוקדמת לכוונות עוינות.
  • חוסר הבשלה ביכולת לצפות תוצאות ולתכנן מראש פעולות בהתאם.
  • יכולת לא מפותחת לפתור בעיות בצורה מתוכננת ויעילה שלוקחת גורמים שונים בחשבון, ועוד.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT)

בטיפול קוגניטיבי-התנהגותי ילדים והורים לומדים ומתרגלים שיטות התערבות קוגניטיבית התנהגותיות יעילות לניהול כעסים וויסות רגשי: שיטות קוגניטיביות לשינוי חשיבה ולהגמשת הפרשנות הניתנת לאירועים מעוררי כעס, תסכול, דאגה, עלבון, תוקפנות. ילדים לומדים לזהות, להגמיש ולשנות חשיבה במצבים שמעוררים תסכול, כעסים והתפרצויות, ולעצב התנהגות מווסתת ויעילה. הטיפול מקנה חינוך רגשי, שיטות הרפיה, דיבור עצמי מווסת, מיומנויות של פתרון בעיות, מודלים להתמודדות לילדים ולהורים, כלים לעיצוב התנהגות ולשיפור התארגנות.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי אינטרנטי Internet CBT 

מחקרים הראו שטיפול CBT אינטרנטי הפחית משמעותית חרדה, דיכאון, סימפטומים פוסטטראומטיים, התפרצויות כעס ואלימות ושיפר את יכולות הויסות הרגשי של ילדים, מתבגרים ומבוגרים.

טיפול באינטרנט מאוד מתאים לילדים עם קושי בויסות רגשי מכמה סיבות

  1. ילדים רבים מעדיפים לשבת מול מסך ולכן העבודה באמצעות האינטרנט טבעית להם.
  2. בתכנית האינטרנטית 'התקפי זעם והתפרצויות כעס אצל ילדים' גם ההורים וגם הילד/ה מקבלים שיטות וכלים. ההורים מקבלים הדרכה רחבה בהבנה ובתרגול של השיטות. בניגוד לטיפול פרטני בילדים, הורים משמשים כקו-תרפיסטים. ההורים נמצאים עם הילדים שעות רבות ומתמודדים עם הקשיים ברמה היומיומית. אי לכך, הם הסוכנים העיקריים שזקוקים להדרכה ולשיטות וכלים יעילים עבורם ועבור ילדיהם.
  3. התכנית האינטרנטית מוגשת בצורה חווייתית וידידותית. קטעי שמע, סרטוני וידאו ואנימציה מלמדים ועוזרים לתרגל את השיטות. ההסברים מלווים באיורים, חוברות ודפי עבודה. התכנית מתאימה לילדים מגיל 5-13.

 

הורים יקרים אל תחכו, פנו אלינו כעת ועזרו לילדכם/ילדתכם להרגיש טוב בעזרת טיפול CBT אינטרנטי 'התקפי זעם והתפרצויות כעס אצל ילדים'.

 

 

מקורות

 

 

 

Currie, S., McGrath, P.j. & Day, V. (2010). Development and usability of an online CBT program for symptoms of mederate depression, anxiety, and stress in post-secondary students. Computers in human behaviour, 36, 1419-1426. 

 

Friedberg, R. D., & McClure, J. M. (2002). Clinical practice of cognitive therapy with children and adolescents: The nuts and bolts. New York: Guilford.

Hinshaw S.P (2006). Treatment for children and adolescents with attention-deficit/Hyperactivity disorder. In P. C. Kendall (Ed.), Child and adolescent therapy: Cognitive-behavioral procedures (pp. 82-112). New York, NY, US: Guilford Press.

 

Nelson, W. M. III, Finch, A. J., Jr., & Ghee, A. C. (2006). Anger Management with children and adolescents: Cognitive-behavioral therapy. In P. C. Kendall (Ed.), Child and adolescent therapy: Cognitive-behavioral procedures (pp. 114-165). New York, NY, US: Guilford Press.

 

 

 

 

 

הקדמה מאת פרופ' יורם יובל:ד"ר לילך רחמים הצליחה לעשות את הבלתי אפשרי כמעט- היא כתבה ספר חדשני ומעמיק על טיפול נפשי מבלי לשכוח את הנפש. באמצעות תיאורי מקרה מציאותיים וחיים היא חושפת את הרקע המדעי של הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי (CBT) בילדים ובמתבגרים, והיא עושה זאת מבלי לאבד את הקסם ואת הסוד בתוך ים הפרטים והעובדות. טיפול נפשי הוא מטבעו תהליך אינטימי, מורכב וחמקמק בין שני אנשים, אישי וחד פעמי ממש כמו...
https://www.cbteamathome.co.il/ילדים באבל מאת ד"ר לילך רחמים:   פטירתו של אדם קרוב אינה דבר נדיר בחייהם של ילדים. כחמישה אחוז מהילדים מתחת לגיל 15 חווים אובדן מדמות משמעותית. פטירתו של אדם קרוב מהווה מצב חיים המציב בפני הורים, מחנכים ומטפלים שאלות ומשימות מורכבות. מבוגרים בסביבת הילד שואפים לגונן עליו ולמנוע מצוקה וכאב. כתוצאה מכך, פעמים רבות הם מנסים להימנע משיחה עם ילדים על רגשותיהם ומחשבותיהם ב...
טיפול בטורדנות כפייתית (Obsessive Compulsive Disorder (OCD בילדים ומתבגריםמאת ד"ר לילך רחמים: https://www.cbteamathome.co.il/ לילדים, מתבגרים ומבוגרים יש לעיתים מחשבות ודאגות מטרידות, שמופיעות וחולפות. מחשבות מטרידות על סכנה, בריאות, ניקיון, הצלחה ואמונות טפלות. למשל, האם נעלתי את הדלת? האם השארתי את התנור דולק? האם העבודה שהגשתי כתובה היטב וללא טעויות? האם רחצתי את הידיים מספיק טוב? ועוד. לעיתים,...
 https://www.cbteamathome.co.il/דיכאון בילדים ומתבגריםמאת ד"ר לילך רחמים: גם ילדים ומתבגרים סובלים מדיכאון. דיכאון היא בעיה הניתנת לטיפול. היא מוגדרת כהפרעה כאשר הדיכאון הינו מתמשך ומפריע לתפקוד היומיומי של הילד. כל הילדים חשים עצובים לעיתים, אך ישנם ילדים שנראים עצובים, חסרי אונים וחסרי תקווה כמעט באופן קבוע, וסובלים מתסמינים שונים שהם מעבר למצב רוח שלילי רגיל, או מלנכוליה זמנית שמאפיינת תכופות א...
https://www.cbteamathome.co.il/ מאת ד"ר לילך רחמים, מרכז "חוסן" ע"ש כהן האריס מיסודה של העמותה לילדים בסיכון, בית הספר ברוך איבצ'ר לפסיכולוגיה המרכז הבינתחומי הרצליה.ומאת ד"ר איזבלה מירוצ'ניק, המרפאה לגיל הרך המרכז הרפואי זיו צפת, הפקולטה לרפואה אוניברסיטת בר-אילן.    Lilach.rachamim7@gmail.combellamir@zahav.net.il  תקצירילדים בגיל הרך סובלים מסימפטומים פוסט-טראומטיים בעקבות אירועים מאיימים כגון מ...
 https://www.cbteamathome.co.il/טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) בילדים עם חרדה חברתית מאת ד"ר לילך רחמים:  ילדים עם חרדה חברתית מביעים חשש מפני האפשרות להיות מובך בפומבי, להידחות ולהתנהג בצורה שתגרום לאובדן הערכה ולדחייה על-ידי ילדים אחרים (על פי רוב קבוצת בני הגיל). רוב המצבים מעוררי החרדה הם בבית הספר או בגן הילדים ואחת הסיטואציות המאיימות ביותר היא שיחה עם בני גילם.מצבים מעוררי חרדה שכיחים הם: ל...
  תסמונת טורט (Tourette) והפרעת טיקים (TICS) https://www.cbteamathome.co.il/מאת אסנת רחמים וד"ר לילך רחמים:מהם טיקים?טיקים הם תנועות קצרות, מהירות וחסרות מטרה, החוזרות על עצמן לסירוגין. רוב הילדים חווים את הטיקים כלא רצוניים, והופעתם של הטיקים מלווה לרוב בתחושה מקומית מציקה (כמו גרוד, גירוי, מתח או כאב) או בדחף כללי מציק- הרגשה "שאני חייב/ת לעשות את הטיק או שאיני שולט/ת בו". לרוב ישנה הקלה זמנית ל...
 בריאות שלמה רשת א' סמדר טל בשיחה עם ד"ר לילך רחמים על הספר לגלות את הגן הנעלם ילדים בטיפול, על גמישות המח, על השפעות של טראומה ועל החלמה מטראומה בעזרת טיפול פסיכולוגי.     משפחה גרעינית גלי צה"ל אברי גלעד ושרון קנטור מראיינים את ד"ר לילך רחמים על טיפול בילדים בפעוטות וילדים בגיל הרך שסובלים מפוסטטראומה.    https://goo.gl/a8pDmi   הבינתחומי ורדיו תל אביב         כתבה בעיתון הארץ על הספר לגלות את ה...
https://www.cbteamathome.co.il/ מבוגרים מתבגרים וילדים רבים חווים פחדים ודאגות לפני טיסה ובזמן הטיסה. פחדים מטיסה נעים על טווח, מחשש קל עד חרדה והימנעות מוחלטת מטיסה. פחד טיסה הינו שכיח למדי, אחרי הכול, רוב האנשים מרגישים יותר ביטחון על הקרקע ובמקומות בהם הם מרגישים שליטה. המטוס לעומת זאת הוא מקום סגור, שלא ניתן לצאת ממנו במהלך טיסה, ומנוהל על-ידי צוות לא מוכר (האם אפשר לסמוך?).הנה מעט נתונים סטטי...
אילמות סלקטיבית אצל ילדים: אבחנה, גורמים וטיפול CBT אינטרנטי לאילמות סלקטיבית https://www.cbteamathome.co.il/ מאת: ד"ר לילך רחמים, יולי 2018 אילמות סלקטיבית מוגדרת כחוסר יכולת עקבית לדבר במצבים חברתיים מסוימים. היא  נובעת מחרדה לדבר עם אחרים ובנוכחות אנשים שנמצאים מחוץ ל"מעגל הביטחון" שבו הילד מרגיש בטוח לדבר. מעגל הביטחון הינו סובייקטיבי ולכל ילד וילדה עם אילמות סלקטיבית יש "כללים" סובייקטיביים ע...
https://www.cbteamathome.co.il/  עוזרים לכל המשפחה להתמודד עם חרדה ומתח תחת איום מתמשך. מאת: ד"ר לילך רחמים מאמר זה מוקדש להורים שחיים באיזורים הנמצאים תחת איום מתמשך. צוות CBTEAMATHOME וד"ר לילך רחמים מאחלים לכולנו שקט וביטחון.במדינת ישראל אוכלוסייה גדולה של הורים וילדים עוברת טראומה מתמשכת וחוזרת. מאמר זה מוקדש להורים וילדים החווים אירועים טראומטיים חוזרים ומתמשכים ומספק שיטות שהוכחו במחקרים כיע...
 ניהול כעסים וטיפול CBT אינטרנטי בהתקפי זעם וקושי בויסות רגשי  מאת: ד"ר לילך רחמים, אוגוסט 2018   כעס ותסכול הם רגשות טבעיים ומועילים. הם עוזרים לנו לסמן גבולות ולשמור על עצמנו ועל יקירנו. כולנו מרגישים מדי פעם כעס ותסכול. יחד עם זאת, ישנם ילדים, מתבגרים ומבוגרים שמגיבים בכעס, תוקפנות ואף באלימות ביתר קלות, ומתקשים לנהל את רגשותיהם ולווסת את התנהגותם במצבים רבים. לדוגמא, ילד שמתפרץ באלימות כשילד א...
איך לצלוח בשלום את תחילת שנת הלימודיםלהתמודד עם פחדים וחרדות של ילדים בעזרת הכנה לקראת הימים הראשונים בבית-הספר ובגן ד"ר לילך רחמיםכל הילדים מתרגשים מאוד לקראת פתיחת שנת הלימודים והצעירים יותר, אלו שזו להם השנה הראשונה במסגרת חדשה מגלים התרגשות רבה מאוד המלווה בחששות ולעיתים בחרדת פרידה. חרדת פרידה היא אחת מסוגי החרדות אצל ילדים. היא מאופיינת בחשיבה דאגנית שבמרכזה פחד שדבר מה יפריע לאיחוד מחדש עם ...
      CBT לעזרה עצמית באינטרנט לילדים ומתבגרים עם הפרעות טיקים טיפול CBT בעזרה עצמית לילדים והורים ומתבגרים בגילאי 6-17 אשר מתמודדים עם הפרעות טיקים יתקיים באתר CBTEAMATHOME במסגרת מחקר באישור ועדת האתיקה של ביה"ס לפסיכולוגיה המרכז הבינתחומי הרצליה ובחסות ארגון סינדרום טורט בישראל (אסט"י)  https://www.facebook.com/toret.israel  הטיפול לעזרה עצמית יינתן ללא עלות.  הטיפולים לא ייכללו כל התערבות תרופ...
 CBT לעזרה עצמית באינטרנט לבוגרים עם הפרעות טיקים טיפול CBT בעזרה עצמית לבוגרים (גילאי 18+) אשר מתמודדים עם הפרעות טיקים יתקיים באתר CBTEAMATHOME במסגרת מחקר באישור ועדת האתיקה של ביה"ס לפסיכולוגיה המרכז הבינתחומי הרצליה ובחסות ארגון סינדרום טורט בישראל (אסט"י)  https://www.facebook.com/toret.israel הטיפול לעזרה עצמית יינתן ללא עלות, לאחר הערכה קלינית ומילוי שאלונים. במסגרת המחקר יושוו תוצאות ההתע...
 מהפיכה בתחום הנגשת טיפול פסיכולוגי בישראל: טיפול CBT בעזרה עצמית באינטרנט למתבגרים ובוגרים ולילדים בעזרת הורים  קופות החולים, חברות פרטיות ומוסדות ממשלתיים עוברות בעשורים האחרונים לשירותים דיגיטליים. המדיה הדיגיטלית מאפשרת להזמין תורים, לאסוף מרשמים, תוצאות מעבדה וגם לתת טיפול רפואי ופסיכולוגי אינטרנטי לאנשים עם מוגבלויות.  האם טיפול פסיכולוגי יכול להתקיים באינטרנט?עולם של אפשרויות טיפול באינטרנט...
טיפול בפוביות: פוביית נהיגה, פוביית קהל, דם, חרקים, גבהים, טיסה...  שילוב של טיפול עצמי מונחה באינטרנט עם טיפול פנים אל פנים לפוביה ספציפיתד"ר לילך רחמים חרדת (פוביית) נהיגה היא סוג של פוביה ספציפית. פוביה היא פחד מוגזם, לעיתים אף נתפס כלא הגיוני, עיקש ועוצמתי בעת חשיפה או לקראת חשיפה לגורם (מקום, מצב, חפץ) מסוים והימנעות ממנו כתוצאה מכך. ציפייה להתקלות בגורם הפובי והחשיפה לאותו גורם מעוררת פחד קי...

לקבלת מידע או לקביעת פגישת טיפול או התייעצות, מלאו פרטיכם ואנו נחזור אליכם בהקדם‏

לילך
רחמים
CBTeamAtHome
פסיכולוגיה
גנסין 22
גבעתיים
, גוש דן
ישראל
+972 73 7576833